perjantai 10. helmikuuta 2012

Aurinko tulvii ikkunoista sisään kimaltavana ja keltaisena


Istun pitkään hiljaa ja kuuntelen kun muut kirjoittaa. Mä oon saanu jo kaiken valmiiksi, kaikki kolme vastaustekstiä on siistissä pinossa mun edessä. Mä tiedän, että kolme tuntia on pian täynnä ja mä pääsen kotiin. Mun takana istuva tyttö puhuu itsekseen. Jostain kaukaa kuuluu askeleita. Mun olo on rauhallinen aamuisen ahdistuksen jäljiltä, mä vaan istun ja olen olemassa. Ja mä tiedän, että oon selättänyt taas yhden kokeen.

Mun ajatukset karkaa suhun. Mietin missä mahdat olla ja mitä teet. Enkä mä tajua itseäni, miksen voi päästää irti sinusta, vaikka en ole edes oikein ollut kiinni sinussa. Toisaalta olenko mä koskaan ymmärtänyt itseäni, mitään itsessäni. Siitä on pian kaksi viikkoa kun nähtiin. Oon ajatellu sua joka päivä siitä asti. Oon jättäny tekemättä asioita sun takia, itseni takia, ajatusten takia. Oon valvonu öitä. Oon ollu onnellinen, ahdistunut, vihainen, surullinen sinusta. Oon uhrannu niin paljon voimia suhun. Jos luet tätä niin yritä ymmärtää, etten halunnu satuttaa. Sen enempää sua kuin itseänikään. Silti satutin, kumpaakin.

Haluan olla vaikeasti tavoiteltava. Haluan, että se joku tekee töitä mun eteen, mun rakkauden eteen. Mun rakkauden hinta ei ole halpa, koska mua on satutettu niin paljon, että suojelen itseäni jokaiselta uudelta ihmiseltä. Toisaalta ei kukaan tavoittele mun rakkautta tai mitään minussa, niin se on sama millainen mä olen.
Mutta arvostan itseäni vielä sen verran, ettei kukaan saa multa mitään mitä en halua antaa.

Siellä tekstitaidon kokeessa mä tajusin, ettei mun maailma voi kaatua tähän. Ei tähän kokeeseen, ei suhun, ei tähän pimeyteen. Jos sä haluat mut oikeesti, mä oon sun, mut en nyt. Se on nyt susta kiinni, tuleeko meistä mitään vai jäädäänkö me tähän niin kuin tähänkin asti. Paitsi ettei mikään ole enää niin kuin ennen mun elämässäni. Sä oot muuttanu kaiken, tietämättäsi. Sä et voi kaataa mun maailmaa, kun se on jo kaatunut.

Yrittäkää jaksaa,

- Josbe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti